Bigorexia Nervosa

Column

Deze columns verschenen in januari in het NTvG in de vorm van 4 weekboeken. De komende weken zullen deze weekboeken ook op DJP verschijnen. Heeft u ook een verleidingsvraagstuk of wilt u verleidingsadvies, schroom dan niet om contact op te nemen: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

 

Mijn 27-jarige gespierde patiënt die ik behandel voor bigorexia nervosa zit angstig voor me. ‘Moet ik echt in groepstherapie, dokter?’  Bigorexia is een aandoening waarbij de patiënt de angst ervaart dat zijn lichaam te weinig spiermassa heeft.
‘Hoe kan zo’n groep mij nou beter maken?’
Mijn bigorect is bang dat de therapie helemaal geen zin heeft. Ik probeer hem gerust te stellen. 
‘In de groep zitten meestal mannen met hetzelfde probleem. Zo’n 60% van de patiënten heeft na de therapie veel minder klachten’ “ik weet zeker dat het je helpt’. En ik gaf hem het roze informatiefoldertje over de behandeling.

Welke woorden je als dokter kiest en hoe je deze brengt is belangrijk. Taal en woordkeuze zijn hierin essentiële ingrediënten voor een goed seduced consent. Een onderdeel daarvan is het nocebo-effect. Nocebo-effecten worden veroorzaakt door negatieve verwachtingen van een behandeling. Dit is het beste te illustreren aan de hand van een studie die is verricht onder patiënten die met finasteride werden behandeld voor benigne prostaathyperplasie en die werden voorgelicht over de bijwerkingen (link). Als de seksuele bijwerkingen niet werden genoemd had 19% van de mannen last van erectiele dysfunctie of verlaagd libido. Als de bijwerkingen wel van tevoren aan de patiënt werden genoemd, had 44% last van deze bijwerkingen. Dat is het nocebo-effect. Het laat zien dat de manier waarop je de werking en bijwerkingen van een middel vertelt van groot belang is op de verwachtingen van een behandeling.
Wij als dokters moeten rekening houden met deze verwachtingen. Bij het niet noemen van een (niet gevaarlijke) bijwerking treedt de bijwerking minder vaak op. Een fijne uitkomst dus.
Naast deze effecten spelen ook merknamen van medicijnen een rol. Het blijkt dat medicijnen die een S of een Z in hun naam hebben, aantrekkelijker en betrouwbaarder worden gevonden. En zelfs de kleur van de pil is van invloed op de perceptie van de betrouwbaarheid. Roze is verleidelijker omdat het lijkt op snoepgoed en het een warme en aantrekkelijke kleur is.

Er zijn dus vele manieren om je patiënt te verleiden. Ik hoop dat de afgelopen weekboeken hebben geïnspireerd tot nieuwe verleidingstechnieken in uw behandelassortiment en dat verleiding niet alleen op logische gronden maar ook op intuïtieve en emotionele gronden plaatsvindt. Omarm daarom de verleiding en gebruik het in behandelingen op een manier die intuïtief goed voelt.

Mijn patiënt kwam 2 weken later stralend op mijn spreekuur. ‘Dokter’, schalde hij pathetisch. ‘Het is een geweldige groep met zulke leuke mensen’.
Ik dacht even dat ik mijn patiënt had verleid tot deze therapie maar hij vervolgde:
‘Ik ben tot over mijn oren verliefd geworden op een van mijn groepsgenoten’