De psychopaat in mij

De psychopaat in mij

Bepalen de hersenen je gedrag? Zou dan een hersenscan je gedrag kunnen verklaren of zelfs voorspellen? Zou een genetische en historisch familiaal onderzoek je daarbij kunnen helpen? En als je ook nog eens je eigen geschiedenis met successen en trauma’s erbij zou nemen? Zou je dan je eigen gedrag kunnen verklaren/voorspellen? En wat dan als alles erop zou wijzen dat je een bepaald gedrag zou moeten stellen maar.. je doet het toch niet? Allemaal vragen die de rode leidraad vormen in dit boek.

James Fallon is hoogleraar psychiatrie en een succesvol neurowetenschapper met belangrijke bijdrages in de ontdekking van bijvoorbeeld Tumor Growth Factor (TGF) en Epidermal Growth Factor (EGF). Hij is een wetenschapper; van het soort dat gelooft dat „nature” alles bepaalt en „nurture” er helemaal niet toe doet. Of beter hij was van dat soort.
Alles veranderde nadat hij zijn eigen hersenscan niet kon onderscheiden van die van gekende psychopaten. Hoe kan het dan dat hij niet zelf psychopathisch gedrag stelt en als hij dan toch misschien ergens dat gedrag zou stellen, waarom wordt hij dan geen psychopaat genoemd? De start van een boeiende en persoonlijke reis waarbij de auteur zichzelf tegenkomt en herontdekt.

Hoewel het boek in de eerste hoofdstukken vlot leest en je meesleurt in de boeiende levensloop van de auteur (met soms heel bizarre wendingen) verliest het uiteindelijk zijn vaart om te eindigen met veel onbeantwoorde vragen. De vraagstelling blijft pertinent (Bepalen onze hersenen ons gedrag) maar de hoofdstukken vermijden de essentiële vragen om relevante antwoorden te verkrijgen op die vraagstelling. Geleidelijk wordt het boek conceptueel minder onderbouwd en wordt het meer gedragen door de anekdotes. De discussie of voorbestemdheid tot bepaald gedrag ook alles bepalend is voor het functioneren van de persoon beëindigt het verhaal.

Een leuk en persoonlijk verhaal, doorspekt met spectaculaire autobiografische anekdotes, maar komt conceptueel wat te kort om blijvende interesse op te wekken.

Boekgegevens
James Fallon