Psyche en Pillen

Psyche en Pillen

„Psyche en pillen” maakt deel uit van de „Wat met” boekenreeks van Uitgeverij LannooCampus. De onderwerpen maken steeds deel uit van een maatschappelijk debat waarbij deze reeks de wetenschappelijke onderbouwing van deze debatten terug een centrale plaats wil geven. De auteurs maken deel uit van de interdisciplinaire denktank Metaforum van de KU Leuven. Het onderwerp van dit boek gaat over het stijgend gebruik van psychofarmaca in de maatschappij.

Met zijn 164 pagina’s zijn de auteurs erin geslaagd het boek niet te langdradig te maken en daarenboven blinkt het geheel uit door zijn goed onderbouwde eenvoud. Soms wordt het wel een tikkeltje cijfer-technisch maar dat is onvermijdelijk in de broodnodige nuancering in dit debat.

De boekenreeks „Wat met” wordt geschreven voor „de maatschappij” maar dit boek heeft ook zijn waarde voor alle hulpverleners in de geestelijke gezondheid om in de praktijk eenvoudig mythes en vooroordelen te ontkrachten. Het kan dienen als tegengewicht voor al te eenvoudige, sloganeske uitspraken over dit onderwerp. Het risico op een paternalistische visie werd tenietgedaan door de verschillende achtergronden van de betrokken auteurs: psychiaters, huisartsen, psychologen, economisten, een farmaceut en een ethicus.

De auteurs hebben de moeilijkste weg in dit debat gevolgd: die van de nuancering. Daarbij vertrekken ze juist van de vele zwart-wit vooroordelen en mythes die rond de psychiatrie en de geestelijke gezondheid leven. Elk hoofdstuk is mooi vorm gegeven met een eerste zwarte pagina waarop met witte letters enkele mythes staan geschreven die vervolgens in dat hoofdstuk besproken worden.

Vijf hoofdstukken vormen de kern van het boek en bespreken wat psychofarmaca juist zijn, wie ze innemen en waarom, welke invloed ze (kunnen) hebben op maatschappij, de rol van eerstelijns hulp en de afweging tussen psychotherapie en psychofarmaca. Allemaal goed gestructureerd en duidelijk geschreven met degelijke onderbouwing en inclusief kritische benadering van de eigen aangeleverde cijfers. Het boek gaat dan verder met twee hoofdstukken over psychofarmaca bij kinderen en bij ouderen dewelke, naar mijn mening, minder sterk aanvoelen. Het boek eindigt met conclusies en aanbevelingen die inspirerend zijn, niet al te gemakkelijk maar toch nog haalbaar zijn. Een mooie klus op zich al!

Voor mij was dit het eerste boek van de reeks dat ik las maar indien alle boeken van dit kwaliteitsniveau en relevantie zijn, weet ik reeds wat te vragen voor onder de eerstvolgende kerstboom.

Deze recensie is  eerder gepubliceerd in het Tijdschrift voor Psychiatrie (editie Juni 2015)

Boekgegevens