Aankondiging: SUMMA-congres 22 juni 2021

(Leestijd: 2 - 3 minuten)
SUMMA symposium 2021

Op 22 juni 2021 vindt het Utrechtse SUMMA-symposium online plaats. Het symposium is een jaarlijks evenement dat wordt georganiseerd door SUMMA-studenten van de Universiteit Utrecht en het is toegankelijk voor zowel studenten, artsen als onderzoekers. Dit jaar is het onderwerp ‘Mental Health from Cell to Society – Innovative Paths in Psychiatry’. Er zullen vele ontwikkelingen en innovaties in de psychiatrie besproken worden. Om alvast een tipje van de sluier te geven voor de jonge psychiater bespreekt de organisatie van dit symposium drie thema’s die aan bod zullen komen.

Farmacogenetica in de psychiatrie

Innovatie in de psychiatrie vindt plaats binnen diverse aspecten van het vakgebied. Zo is er op het gebied van farmacogenetica recent gekeken naar het effect van polymorfismen in het CYP2D6-gen, welke betrokken is bij het metabolisme van veel farmaca waaronder antipsychotica, op het falen van de therapie met risperidon of aripiprazol. De onderzoekers (Jukić et al., 2019) waren in staat om een relatie te vinden tussen de CYP2D6 metabolismestatus en de dosis die was aangepast door clinici op basis van het fenotype van de patiënt. Daarnaast werd therapiefalen vaker gevonden in patiënten met een traag of erg snel metabolisme, door respectievelijk te veel bijwerkingen of te weinig effect. Deze resultaten pleiten voor een meer gepersonaliseerde manier van medicatiedosering.

 

Serious gaming

In een volkomen andere tak van wetenschap is recent onderzoek gedaan naar de rol van games in de behandeling van psychotische ziekten als alternatief voor cognitieve gedragstherapie die nu vaak gebruikt wordt. Mogelijke voordelen hiervan zijn verhoogde motivatie van en het gebruiksgemak voor de patiënt. Door het gebruik van EEG hebben Coenen et al. (2019) de game ‘Daydream’ uitgetest op 14 gezonde mannelijke vrijwilligers en, hoewel enige effecten van het gebruik van de game werden gevonden, waren deze voor nu toch niet sterk genoeg om te kunnen zeggen dat de game daadwerkelijk de hersenactiviteit kon trainen. Deze resultaten geven echter wel een indicatie voor mogelijke toekomstige toepassingen van games binnen de psychiatrie indien verdere verbeteringen worden aangebracht.

 

Digitale zorg in laag- en middeninkomenslanden

Het moderniseren van de psychiatrische zorg biedt ook mogelijkheden voor de behandeling van patiënten die anders niet bereikt kunnen worden vanwege financiële of andere redenen. Zo zou het gebruiken van digitale interventies een uitkomst kunnen bieden voor de mentale zorg in laag- en middeninkomenslanden. Volgens een systematische review uitgevoerd door Fu et al. (2020), waarin 22 studies waren meegenomen, kunnen digitale interventies bij patiënten een gunstig effect geven, met name in vergelijking met patiënten die niet behandeld werden. Bij gebrek aan de mogelijkheid om patiënten met conventionele therapie te kunnen behandelen zouden deze interventies bevorderlijk kunnen zijn.

 

Maken deze ontwikkelingen je enthousiast en wil je hier meer over leren? Meld je aan voor het SUMMA-symposium via de volgende link: https://www.uu.nl/en/events/summa-symposium-2021. Het is online te volgen en gratis toegankelijk.

 

Promotieposter-01_s.jpg

 

Literatuur:

Coenen F, Scheepers FE, Palmen SJM, de Jonge M V., Oranje B. Serious Games as Potential Therapies: A Validation Study of a Neurofeedback Game. Clin EEG Neurosci. Published online 2020. doi:10.1177/1550059419869471

Fu Z, Burger H, Arjadi R, Bockting CLH. Effectiveness of digital psychological interventions for mental health problems in low-income and middle-income countries: a systematic review and meta-analysis. The Lancet Psychiatry. Published online 2020. doi:10.1016/S2215-0366(20)30256-X

Jukic MM, Smith RL, Haslemo T, Molden E, Ingelman-Sundberg M. Effect of CYP2D6 genotype on exposure and efficacy of risperidone and aripiprazole: a retrospective, cohort study. The Lancet Psychiatry. Published online 2019. doi:10.1016/S2215-0366(19)30088-4

Twitter

Nieuwsbrief

Disclaimer/Privacy