Met de invoering van het nieuwe opleidingsplan De Psychiater is een levensloopstage kinder- en jeugdpsychiatrie een vast onderdeel geworden voor alle psychiaters in opleiding. Ook nieuw zijn de Entrustable Professional Activities (EPA’s) die betrekking hebben op kinderen en jongeren en die elke AIOS aan het einde van de opleiding straks zelfstandig zal moeten uitvoeren. Wat vinden jonge psychiaters hier eigenlijk van? Wat is het effect van deze invoering? Levert het ook daadwerkelijk betere psychiaters op? We spreken met Lisa Mourik, AIOS bij Altrecht, die door onderzoek in het kader van haar eindreferaat beoogt antwoord te krijgen op deze vragen.
– Wie ben je en waarom doe je dit onderzoek?
Ik ben Lisa Mourik en in opleiding tot kinder- en jeugdpsychiater bij Altrecht. Samen met Peter Deschamps, Marieke Schuppert en Marijke Hofstra (opleiders kinder- en jeugdpsychiatrie vanuit het UMCU, Accare en Erasmus MC) heb ik dit onderzoek gestart. We vroegen ons af wat jonge psychiaters van de invoering van de levensloopstage vinden, maar ook, nog belangrijker, hoe bekwaam zij zichzelf achten op het gebied van kinderen en jongeren.
– Wat onderzoeken jullie nou precies?
We stellen net geregistreerde psychiaters die volgens HOOP 2.0 zijn opgeleid de volgende vragen:
- Wat vinden zij de belangrijke competenties met betrekking tot het werken met kinderen en jongeren?
- Hoe bekwaam vinden ze zichzelf in een aantal heel concrete beroepsactiviteiten? Denk daarbij aan een suïcidaliteit beoordeling van een jongere op de crisisdienst, maar ook het inschatten van psychiatrische klachten bij de kinderen van je patiënt.
- Hoe belangrijk vinden ze het hier bekwaam in te zijn?
– Wat verwacht je te bereiken met deze resultaten?
De levensloopstage kinder- en jeugdpsychiatrie heeft als doel elke psychiater basale ervaring met, en kennis van, ontwikkelingspsychopathologie mee te geven. Om te kijken of dit doel ook daadwerkelijk bereikt wordt is onze ambitie om dit onderzoek nog een keer te herhalen onder psychiaters die volgens het nieuwe opleidingsplan zijn opgeleid. Dit onderzoek kan helpen om bij de herziening in de toekomst en het opstellen van opleidingsplan De Psychiater 2.0 de opleiding nog beter op de wensen en behoeften van AIOS en jonge psychiaters af te stemmen.
Ook je A-opleiding afgerond in 2020, 2021 of 2022? Doe mee aan het onderzoek! Mail naar [email protected], scan de QR-code en houd je mailbox in de gaten!
Directe link naar de vragenlijst: https://vragenlijsten.zenya.work/?eid=6a5e0835-a69c-4324-9654-8c225032ae61